Groeten uit Primosten

21 augustus 2011 - Primosten, Kroatië

20 augustus Om kwart over 6 gaat de wekker, dat valt niet mee! Onze gastheer heeft aangeboden onze koffers naar het busstation te brengen, dat aanbod slaan we niet af! Om half 8 gaan Saskia en Marius met de koffers mee. Om 8 uur vertrekt de bus naar Rijeka. Onderweg maakt Reinoud foto’s, de brug die het eiland met het vaste land verbindt moet er toch echt op! In Rijeka vertrekt de bus een uur later richting Split. Deze rit is van 10.30 tot 18.00 uur….en gaat langs de kust, met af en toe een pauzetje van 5-15 minuten. De rit gaat via Pag, waar we met een veerboot heen gaan, er staat een kilometerlange rij auto’s te wachten voor de veerboot, een politieagent op motor escorteert echter de bus…. Geen wachttijd dus dat is mooi! Pag zien er onherbergzaam uit, wit, steenachtig weinig groen, echter aan de westkant is wel groen en liggen diverse dorpen en steden met een bruisend strandgebeuren. Via Zadar en Sibenik komen we met een half uur vertraging tegen 18 uur in Primosten aan, weer rijden we langs het kantoor waar de sleutel gehaald moet worden, alleen deze keer is het niet zo ver als vorige week… Het is warm, de warmte valt echt bovenop ons, tja in de bus is ook steeds airco geweest! Reinoud komt al snel terug, en ja hoor weer een lift naar ons appartement, we zitten middenin de oude stad waar geen auto’s mogen komen, dus voor de poort staat een soort golfkarretje waar onze bagage met ons in gaan en scheuren we richting ons onderkomen. Dan zijn er nog trappen en dan zijn we er! Een ruim appartement, met 2 badkamers en 3 slaapkamers, rondom balkons. We kijken uit op het terras van een restaurant en we zien de zee. Aan de andere kant is een uitkijkpunt op….. een kerkhof! Na wat boodschappen en even douchen en slapen.

21 augustus Allemaal uitgeslapen, het was wel warm ondanks de airco. Het lijkt hier veel warmer dan Krk en Zagreb. Lekker acclimatiseren. ’s Middags de zee in, weer heel anders dan op Krk. Arnold heeft meteen zee-egelnaalden  in zijn tenen, daar halen we ook maar waterschoenen voor! En Marius snorkelt eventjes, de zee geeft meer deining hier dan op Krk, dat is wennen. Het strand zijn meer witte kiezels maar ook vlakke rotsen. En Marius ontdekt WiFi in de buurt, dus dat wordt met de Nintendo uitgebreid uitgeprobeerd en met reislogger natuurlijk.