Een dagje Split

24 augustus 2011

24 augustus De zee-egelnaalden bleken vervelender dan gedacht, bij de apotheek nog wat gehaald, mast amonj-sulfogirodalata (trekzalf), dat lijkt te helpen. Reinoud is een dag ziek, wellicht zonnesteek? Maar vandaag konden we een dagje naar Split, een uurtje in de bus en dan ben je in een grote havenstad. Enorme veerboten naar Ancona in Italië, cruiseschepen etc. Door de oude stad geslenterd, het oude paleis van Diocletianus is daar de basis van. Het etnografisch museum zit er onder andere in, we lopen daar weer als enigen rond en hangen er af en toe even boven de airco, het is me er toch heet!!!! Prachtige klederdrachten, veel gemaakt van wol en versierd met borduursels en er is een tentoonstelling van (bruids)kisten. Mooi al die verschillend versierde kisten te zien. Ook zijn er filmpjes van traditionele zaken als ringsteken (volgens mij is dat iets universeels), versieren van gemberkoeken en volksdansen. De muziek is heel apart, lijkt vals maar is het uiteindelijk niet. Dan de kathedraal, de crypte, de klokkentoren en de doopkapel. Nog even wat drinken op het plein en dan is het wel mooi geweest, om half 6 met de bus terug. Er staat een gezin met buskaartjes maar die mogen niet mee… Er wordt hier gereden met verschillende maatschappijen. De OV-chip is hier nog niet! Wij kopen een kaartje in de bus en reserveren voor zaterdag al wel een kaartje naar Zagreb vanaf Split, dan is het “maar” 5 uur. In Primosten eten we een pizza/spaghetti en lopen via de kustweg weer terug, daar wacht een heerlijke koele douche……